Psycholog dziecięcy

mgr Anna Olszewska (Winiarek)

„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż.”
Janusz Korczak

Zajmuję się pomocą psychologiczną dla dzieci oraz diagnozą psychologiczną

 

Jako psycholog dziecięcy z wieloletnim doświadczeniem oferuję profesjonalne wsparcie psychologiczne dla dzieci, młodzieży oraz ich rodzin. Pomagam dzieciom z trudnościami emocjonalnymi, społecznymi i rozwojowymi, wspierając ich rozwój, samopoczucie i zdrowie psychiczne. Pracuję w sposób indywidualny, dopasowany do potrzeb każdego dziecka – z empatią, zaangażowaniem i zrozumieniem.

 

W czym pomagam?

Wspieram dzieci które:

  • przejawiają trudności emocjonalne (np. lęk, smutek, wybuchy złości, autoagresję),
  • doświadczają lęku społecznego, fobii szkolnej, lęku separacyjnego (trudność z rozstawaniem się z rodzicem),
  • nie chcą chodzić do przedszkola lub szkoły,
  • mają problemy z adaptacją (np. po zmianie środowiska),
  • przeżywają trudne sytuacje życiowe (np. rozwód rodziców, śmierć bliskiej osoby),
  • cierpią na depresję dziecięcą, zaburzenia lękowe, objawy wycofania czy obniżonego nastroju,
  • potrzebują rozwoju umiejętności społecznych, lepszego radzenia sobie z emocjami i budowania relacji,
  • przejawiają niską samoocenę, poczucie własnej wartości.

 

Prowadzę terapię psychologiczną dzieci m.in. w spektrum autyzmu oraz z ADHD, uwzględniając ich indywidualne potrzeby, trudności i mocne strony.

 

W pracy z dziećmi stosuję metody dostosowane do wieku i możliwości rozwojowych – stawiam na naukę przez zabawę, relację opartą na zaufaniu oraz wzmacnianie naturalnych zasobów dziecka.

 

Korzystam m.in. z:

  • bajek terapeutycznych i opowiadań psychoedukacyjnych (autorstwa własnego),
  • elementów arteterapii – twórczej pracy z emocjami przez sztukę i ekspresję,
  • indywidualnie dobranych narzędzi i technik terapeutycznych.

 

Trening Umiejętności Społecznych (TUS)

 

W mojej ofercie dostępny jest również Trening Umiejętności Społecznych (TUS) – prowadzony w małych grupach.

 

TUS to forma zajęć psychoedukacyjnych skierowanych do dzieci, które:

  • mają trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami,
  • nie rozumieją zasad społecznych lub reagują nieadekwatnie w kontaktach,
  • zmagają się z wycofaniem lub przeciwnie – nadmierną impulsywnością i konfliktowością,
  • potrzebują wsparcia w zakresie komunikacji, empatii, współpracy i rozwiązywania konfliktów.

 

Trening Umiejętności Społecznych szczególnie polecany jest dla dzieci:

  • w spektrum autyzmu (ASD),
  • z ADHD,
  • z niepełnosprawnością intelektualną,
  • z trudnościami emocjonalnymi lub adaptacyjnymi.

 

Zajęcia TUS uczą m.in. rozpoznawania emocji (u siebie i innych), inicjowania rozmów, rozwiązywania problemów społecznych, reagowania na krytykę, odmawiania i radzenia sobie ze stresem.

 

👉 Prowadzone są nabory do grup wiekowych – informacje o aktualnych rekrutacjach zamieszczam na stronie internetowej oraz profilu Facebook.
📅 Udział w TUS poprzedza wstępna konsultacja, podczas której wspólnie określamy potrzeby dziecka i dopasowanie do odpowiedniej grupy.

 

Konsultacje psychologiczne dla rodziców i rodzin

 

Oferuję konsultacje psychologiczne dla rodziców i opiekunów prawnych, które pomagają lepiej zrozumieć potrzeby dziecka, poradzić sobie z trudnościami wychowawczymi i zadbać o dobrą, wspierającą relację.

 

Prowadzę także spotkania rodzinne, które wspierają:

  • poprawę komunikacji między członkami rodziny,
  • budowanie wzajemnego zrozumienia i współpracy,
  • rozwiązywanie konfliktów w duchu szacunku i uważności.

 

Pracuję w oparciu o podejście systemowe – ponieważ rodzina to system, w którym każda zmiana wpływa na całość.

 

Diagnoza psychologiczna dzieci

 

Wykonuję kompleksową diagnozę psychologiczną dzieci, obejmującą funkcjonowanie emocjonalne, poznawcze, społeczne i rozwojowe. Pracuję na podstawie rzetelnych, standaryzowanych narzędzi diagnostycznych.

W ofercie diagnostycznej znajdują się m.in.:

  • diagnoza spektrum autyzmu i Zespołu Aspergera (badania ADOS-2, ADI-R),
  • diagnoza ADHD (test MOXO, wywiady, obserwacje),
  • diagnoza zaburzeń emocjonalnych – lęki, depresja, autoagresja,
  • ocena trudności adaptacyjnych, wychowawczych i społecznych,
  • diagnoza niepełnosprawności intelektualnej.

 

 

Stale rozwijam swoje kompetencje, uczestnicząc w specjalistycznych szkoleniach m.in. organizowanych przez Pracownię Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

 

Seksuolog dziecięcy – wsparcie w rozwoju psychoseksualnym dziecka

 

Jako seksuolog dziecięcy oferuję pomoc w zakresie rozwoju psychoseksualnego dzieci. Wspieram rodziców i dzieci w sytuacjach, które budzą niepokój, wątpliwości lub wymagają delikatnej, specjalistycznej interwencji.

 

W pracy seksuologa dziecięcego:

  • pomagam zrozumieć, co jest normą rozwojową, a co może wymagać konsultacji,
  • wspieram dzieci i młodzież w budowaniu zdrowej tożsamości płciowej i seksualnej,
  • towarzyszę rodzinom w rozmowach o intymności, granicach i bezpieczeństwie osobistym,
  • prowadzę konsultacje w przypadku zachowań seksualizowanych u dzieci,
  • pomagam rodzicom rozmawiać z dziećmi o ciele, dojrzewaniu, emocjach i relacjach.

 

Każda konsultacja prowadzona jest w atmosferze szacunku, zrozumienia i dyskrecji. Zależy mi na tym, by zarówno dzieci, jak i ich opiekunowie czuli się bezpiecznie i otrzymali rzetelną, spokojną informację oraz praktyczne wsparcie

 

Profilaktyka zdrowia psychicznego

 

Dużą wagę przywiązuję do profilaktyki zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży – to działania, które zapobiegają rozwojowi poważniejszych trudności w przyszłości.

 

Prowadzę zajęcia w ramach ogólnopolskich programów:

  • „Przyjaciele Zippiego” – uczący przedszkolaki, jak radzić sobie z emocjami i trudnymi sytuacjami,
  • „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej” – dla dzieci w wieku szkolnym, rozwijająca odporność psychiczną,
  • „Strażnicy Uśmiechu” – wspierający dobrostan i poczucie sprawczości u dzieci.

 

Szkolenia, wykłady i wydarzenia

 

Prowadzę szkolenia i wykłady dla rodziców, nauczycieli, specjalistów i pracowników placówek edukacyjnych.

 

Tematyka szkoleń obejmuje m.in.:

  • mutyzm wybiórczy,
  • depresję i zaburzenia lękowe u dzieci,
  • fobię szkolną,
  • zachowania autoagresywne i wycofanie emocjonalne,
  • wspieranie dzieci w kryzysie.

 

Jestem również zapraszana jako prelegentka na konferencje, szkolenia i wydarzenia tematyczne – takie jak obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu czy lokalne inicjatywy dotyczące zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

 

Współpraca ze specjalistami

 

 W trosce o dobro dziecka, współpracuję z innymi specjalistami: psychologami, pedagogami, logopedami, psychiatrami dziecięcymi, terapeutami i nauczycielami. Dzięki temu możliwe jest stworzenie spójnego i skutecznego planu pomocy, dopasowanego do rzeczywistych potrzeb dziecka i jego rodziny.

 

Konsultacje

w sprawie małych dzieci:

Krok 1:

konsultacja z rodzicem. Na pierwszą wizytę przychodzi sam rodzic. Pierwsze spotkanie stanowi szczegółowy wywiad z rodzicem. Czasem rodzic wypełnia jeden lub kilka kwestionariuszy dotyczących zachowania i emocjonalności dziecka. Ne pierwsze spotkanie może przyjść jeden z rodziców lub obydwoje.

To co może być pomocne, ale nie jest konieczne to przyniesienie na pierwsze spotkanie opinii sporządzonej przez wychowawcę, rysunków dziecka, nagranych filmików podczas zabawy dziecka lub nagrane filmiki w trakcie zachowań niepokojących rodzica.

Krok 2:

spotkanie z dzieckiem. Na kolejne spotkanie rodzic przychodzi z dzieckiem. Jest to forma zajęć psychologicznych poprzez zabawę. Mam wtedy czas na poznanie dziecka, a dziecko czerpie pozytywne doświadczenia z ciekawej zabawy połączonej z rozwojem sfery emocjonalno-społecznej.

Krok 3:

ponowne spotkanie z samym rodzicem/ rodzicami. Na ponownym spotkaniu z rodzicem/rodzicami przekazuję informacje zwrotne na temat dziecka, zalecenia do dalszej pracy z dzieckiem i plan terapeutyczny.

Masz pytania? zadzwoń - chętnie odpowiemy +48 664 944 237